U kunt alleen nog op afspraak langskomen in het gemeentehuis in Dokkum. Meer informatie over het maken van een afspraak vindt u op de Contact pagina.

Evenementen op locatie

Organisatoren doen vaak een beroep op de gemeente als het gaat om drang- en afzethekken, borden voor omleiding van verkeer, afvalcontainers en gebruik van stroom en water. Hiervoor gelden de volgende voorwaarden:

Gebruik water

Bij een buitentemperatuur van 23°C of hoger is de organisator verplicht om gratis drinkwater beschikbaar te stellen bij de EHBO-posten en/of de verzorgingsposten. Een tappunt of de kraan bij de toiletten op de evenementenlocatie voor drinkwater is voldoende. Het gebruik van water wordt gratis door de gemeente ter beschikking gesteld. De organisator moet zelf zorgen voor schone waterslangen en is verantwoordelijk voor het leveren van schoon water tijdens evenementen.

Dranghekken, afzetborden, omleidingsborden en containers

Organiseert u een gratis toegankelijke evenementen (of bent u stichting/vereniging) in de buitenruimte? Dan kunt u wellicht kosteloos gebruikmaken van bepaalde diensten van de gemeente. Het ter beschikking stellen gebeurt in het kader van openbare orde en veiligheid. De gemeente bepaalt wanneer iets wel of niet onder de om-niet regeling valt. Het gaat om:

  • Het leveren van materiaal als dranghekken, afzethekken, omleidingsborden (in een aantal gevallen zorgt de gemeente ook voor het plaatsen van de hekken/omleidingsborden)
  • Is er sprake van een busroute, dan moet u contact opnemen met  busmaatschappij Arriva

Afval

U bent zelf verantwoordelijk voor het weer schoon achterlaten van het terrein. Bij de gemeente kunt u terecht voor:

  • Het leveren van afvalcontainers
  • Het schoonmaken van het evenemententerrein aan het einde van het evenement (de gemeente stemt de tijden af met de organisator)

Materiaal lenen? Geef 4 weken voor het evenement je wensen door!

Voor meer informatie voor het lenen van materiaal kunt u contact opnemen met Bote Lei via b.lei@noardeast-fryslan.nl. Er wordt een gebruikersovereenkomst opgesteld waarop u als organisator kan aangeven wat u van de gemeente wenst te gebruiken: dranghekken, omleidingsborden, afvalcontainers, wateraansluiting, stroomaansluiting. Het digitale formulier kan direct ingevuld worden bij de aanvraag van de vergunning.

Afhankelijk van de hoeveelheid gevraagde inzet vanuit de organisatoren kan het voorkomen dat niet alle inzet geleverd kan worden op het gebied van het leveren van materiaal (dranghekken en afvalcontainers).

Goed om te weten: voor eigen rekening zijn o.a.:

  • Voorzieningen die worden getroffen om het evenemententerrein aan te kleden
  • In kader van publieksveiligheid: EHBO, beveiligers
  • Het herstellen van schade in het publieke domein
  • Inzetten van hekkenbewaarders
  • Publieksvoorzieningen als toiletten, horeca etc