Belangrijke notificatie

In verband met een verbouwing is het gemeentehuis in Dokkum vanaf 1 juli tijdelijk gesloten. Vanaf 4 juli kunt u voor burgerzaken terecht op het gemeentehuis in Kollum. Voor een beperkt aantal producten kunt u terecht in Damwâld. Maakt u wel eerst een afspraak voordat u naar het gemeentehuis komt? Dit kan telefonisch of via de website.

Identiteitskaart

U vraagt een identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente. U maakt hiervoor een afspraak. Na een week kunt u uw identiteitskaart ophalen. Ook hiervoor maakt u een afspraak. 

U kunt een afspraak maken bij uw eigen gemeente om langs te komen voor de aanvraag. Klik op de online afspraakbutton van uw gemeente hieronder.

Goed om te weten

Identiteitskaart aanvragen voor kind(eren)

U kunt als ouder niet namens uw kind(eren) een identiteitsbewijs aanvragen. U neemt uw kind(eren) mee naar het gemeentehuis.

Kinderen jonger dan 12 jaar hebben toestemming nodig van de ouder(s) of verzorger(s). Kan 1 van beide ouders of verzorgers niet mee? Dan moet deze ouder of verzorger het toestemmingsformulier invullen. Deze moet meegenomen worden bij de aanvraag van het paspoort inclusief een kopie van een geldig identiteitsbewijs. Degene die wel mee komt bij de aanvraag neemt ook een geldig identiteitsbewijs mee.

Een identiteitskaart voor kinderen is vijf jaar geldig. Voorwaarde is wel dat de pasfoto die op de identiteitskaart staat goed lijkt. Iets om rekening mee te houden als u een identiteitskaart aanvraagt voor bijvoorbeeld een baby of peuter. Ook als uw uiterlijk als volwassene ingrijpend verandert, kan een nieuwe identiteitskaart nodig zijn. Ook al is deze nog niet verlopen. Bij de aanvraag moet u een recente pasfoto inleveren, let op de eisen.

Spoedaanvraag

Hebt u uw identiteitskaart snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Vraagt u de identiteitskaart vóór 14:00 uur aan dan kunt u het de volgende werkdag ophalen.

Voor een spoedaanvraag betaalt u een toeslag. Inwoners van de gemeente Noardeast-Fryslân kunnen voor een spoedaanvraag van een identiteitskaart alléén op locatie Kollum terecht.

Inwoners van de gemeente Dantumadiel kunnen terecht op het gemeentehuis te Damwâld.

Kwijt of gestolen

Is uw identiteitskaart kwijt of gestolen? U kunt direct een nieuwe aanvragen. Bij deze aanvraag tekent u een proces-verbaal. U hoeft geen aangifte bij de politie meer te doen.
Als u onmiddellijk op reis moet kunt u een noodreisdocument aanvragen.

Vindt u uw identiteitskaart? Lever deze dan in bij de gemeente. Uw identiteitskaart is niet meer geldig.

Jonger dan 12 jaar

  • Tot 12 jaar heeft uw kind toestemming nodig van alle gezaghebbende ouder(s) of voogd(en).
  • 1 ouder komt samen met het kind bij het gemeentehuis om de identiteitskaart aan te vragen. Deze ouder dient aan de balie het toestemmingsformulier te tekenen.
  • Komt de andere ouder niet mee tijdens de aanvraag? Dan moet die ouder of voogd schriftelijk toestemming geven, dit kan door het toestemmingsformulier in te vullen en dit mee te nemen.  
    Dit formulier kunt u vinden op deze pagina.
  • Alle eerder afgegeven identiteitsbewijzen en paspoorten. Ook als deze zijn verlopen.
  • Een pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden. Let op de eisen
  • Legitimatiebewijs of kopie legitimatiebewijs van beide ouders of degenen die het ouderlijk gezag hebben
  • De verschuldigde leges, Je betaalt de identiteitskaart direct bij de aanvraag contant of per pin

Reizen met kinderen

Kinderen hebben altijd een eigen paspoort of identiteitskaart bij zich als ze naar het buitenland reizen. Zie ook: reizen met kinderen.

Geldigheid

  • Een identiteitskaart voor volwassenen is tien jaar geldig;
  • Een identiteitskaart voor kinderen en jongeren tot 18 jaar is vijf jaar geldig.

Verplicht vanaf 14 jaar

Vanaf 14 jaar is het verplicht om een identiteitsbewijs, zoals een identiteitskaart, paspoort of rijbewijs te hebben.

Vingerafdrukken

Bij uw aanvraag voor een identiteitskaart nemen wij twee vingerafdrukken.

Ophalen van uw identiteitskaart

U moet uw identiteitskaart persoonlijk ophalen. Dit moet binnen 3 maanden na uw aanvraag. Komt u niet binnen 3 maanden, dan komt de identiteitskaart te vervallen. Wilt u ook de identiteitskaart voor uw kind ophalen? Neem dan uw kind mee.

Nederlandse identiteitskaart met inlogfunctie DigiD

Vanaf maandag 4 januari 2021 wordt de Nederlandse identiteitskaart uitgegeven met een inlogfunctie voor DigiD. Dit betekent dat u na activatie in de DigiD app kunt inloggen met behulp van uw identiteitskaart. Door op deze manier in te loggen, kunt u gegevens inzien die extra gevoelig zijn. Zoals medische gegevens.

Om uw persoonsgegevens goed te beschermen willen organisaties nog meer zekerheid dat de gegevens met de juiste persoon worden gedeeld. Inloggen met behulp van een identiteitskaart in de DigiD app geeft die extra zekerheid en zorgt voor maximale bescherming van uw persoonsgegevens.

Vraagt u vanaf 4 januari 2021 een nieuwe identiteitskaart aan? Dan stuurt DigiD u binnen enkele werkdagen na het ophalen of bezorgen van uw identiteitskaart een brief met een pincode. Daarmee kunt u de inlogfunctie van uw identiteitskaart activeren. Na activatie is uw identiteitskaart geschikt om in te loggen op de websites van de overheid, het onderwijs, de zorg en uw pensioenfonds.

Identiteitskaarten zonder inlogfunctie blijven geldig tot de ‘geldig tot datum’ op het document.

Vanaf 4 januari 2021 kunt u voor alle actuele informatie de website van DigiD raadplegen. 

Meenemen

Bij het aanvragen of vernieuwen van uw identiteitskaart

  • Alle identiteitsbewijzen en paspoorten die u hebt. Ook als deze zijn verlopen
  • Een pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden. Let op de eisen
  • Geld. U betaalt de identiteitskaart direct bij de aanvraag contant of per pin

Kosten

Soort identiteitskaart Prijs
Identiteitskaart voor personen van 18 jaar en ouder € 68,50
Identiteitskaart tot en met 17 jaar € 36,90
Toeslag spoedaanvraag € 51,60