Stempas en kiezerspas

Algemeen

U krijgt - maximaal 14 dagen voor de verkiezingen - op uw huisadres een uitnodiging om te stemmen: een stempas. Op de stempas staat het adres die het dichtstbij is voor u. Met een stempas kunt u in elk stembureau binnen de gemeente stemmen.

U neemt de stempas op de dag van stemming mee naar het stembureau, samen met een identiteitsbewijs. Dit identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn. Kunt u niet zelf stemmen, dan kunt u dit bij volmacht door iemand anders laten doen.

Als u voldoet aan de voorwaarden om te stemmen krijgt u een stempas. Een stempas is geldig voor één verkiezing. Op de stempas staat voor welke verkiezing dat is.

Bij verhuizing

Als u in verkiezingstijd verhuist, kan het zijn dat u nog moet stemmen in uw oude gemeente. Het adres waarop u op de dag van kandidaatstelling officieel staat ingeschreven, bepaalt waar u moet stemmen. Op dit adres wordt ook de stempas bezorgd. U kunt ook iemand uit uw oude woonplaats machtigen om namens u te stemmen. 

Vervangende stempas

U kunt een vervangende stempas tot 28 oktober 2025 12:00 uur aan de balie aanvragen. Neem uw legitimatiebewijs mee. Online aanvragen is niet meer mogelijk.

Kiesrecht daklozen

Om te kunnen stemmen, is een stempas nodig. Die verstrekt de gemeente aan de hand van de Basisregistratie Personen (BRP). Als u dakloos bent, staat u mogelijk niet in de BRP vermeld. U ontvangt dan geen stempas en kunt dus niet stemmen. Staat u wel in de BRP vermeld, bijvoorbeeld met een briefadres? Dan kunt u contact opnemen met de gemeente. Ook kunt u contact opnemen met de persoon die woont op het briefadres. Dit kan gaan over het ontvangen/ophalen van de stempas.

Kiezerspas

Wilt u in een andere gemeente stemmen dan waar u woont? Dan kunt u een kiezerspas aanvragen. Met een kiezerspas kan in heel Nederland worden gestemd.

U kunt een kiezerspas tot 28 oktober 2025 12:00 uur aan de balie aanvragen. Neem uw legitimatiebewijs mee. Online aanvragen is niet meer mogelijk.