Stempas en kiezerspas

Algemeen

U krijgt - maximaal 14 dagen voor de verkiezingen - op uw huisadres een uitnodiging om te stemmen: een stempas. Op de stempas staat het adres die het dichtstbij is voor u. Met een stempas kunt u in elk stembureau binnen de gemeente stemmen.

U neemt de stempas op de dag van stemming mee naar het stembureau, samen met een identiteitsbewijs. Dit identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn. Kunt u niet zelf stemmen, dan kunt u dit bij volmacht door iemand anders laten doen.

Als u voldoet aan de voorwaarden om te stemmen krijgt u een stempas. Een stempas is geldig voor één verkiezing. Op de stempas staat voor welke verkiezing dat is.

Bij verhuizing

Als u in verkiezingstijd verhuist, kan het zijn dat u nog moet stemmen in uw oude gemeente. Het adres waarop u op de dag van kandidaatstelling officieel staat ingeschreven, bepaalt waar u moet stemmen. Op dit adres wordt ook de stempas bezorgd. U kunt ook iemand uit uw oude woonplaats machtigen om namens u te stemmen. 

Vervangende stempas

Heeft u geen stempas gekregen of bent u uw stempas verloren? Dan kunt u bij de gemeente een nieuwe stempas aanvragen. Dit moet bij de gemeente waar u op de dag van de kandidaatstelling woonde. Dat kan schriftelijk of mondeling. 

De schriftelijke aanvraag moet op vrijdag 24 oktober 2025 vóór 17:00 uur binnen zijn. Via de email kunt u uw verzoek sturen naar: verkiezingen@ediensten.noardeast-fryslan.nl  

Bij deze aanvragen moet u een kopie van een geldig legitimatiebewijs toevoegen. 

Wilt u liever langskomen op het gemeentehuis in Dokkum? Dan kan dit tot en met dinsdag 28 oktober 2025 tot 12:00 uur. U hoeft hier geen afspraak voor te maken. 

Als u de stempas op 24 oktober 2025 schriftelijk aanvraagt, kunnen wij niet garanderen dat PostNL de vervangende stempas vóór 29 oktober kan bezorgen. Daarom is het verstandig om langs te komen op het gemeentehuis. Zo kunt u direct de vervangende stempas meenemen. 

Kiesrecht daklozen

Om te kunnen stemmen, is een stempas nodig. Die verstrekt de gemeente aan de hand van de Basisregistratie Personen (BRP). Als u dakloos bent, staat u mogelijk niet in de BRP vermeld. U ontvangt dan geen stempas en kunt dus niet stemmen. Staat u wel in de BRP vermeld, bijvoorbeeld met een briefadres? Dan kunt u contact opnemen met de gemeente. Ook kunt u contact opnemen met de persoon die woont op het briefadres. Dit kan gaan over het ontvangen/ophalen van de stempas.

Kiezerspas

Wilt u in een andere gemeente stemmen dan waar u woont? Dan kunt u een kiezerspas aanvragen. Met een kiezerspas kan in heel Nederland worden gestemd.

Schriftelijke aanvraag

U kunt een schriftelijk verzoek voor een kiezerspas uiterlijk vrijdag 24 oktober 2025 vóór 17:00 uur aanvragen. Hiervoor kunt u het formulier Model K 6-1 gebruiken. U kunt deze hier downloaden. Heeft u al een stempas in huis, dan moet u deze bij het verzoek meesturen.

Mondelinge aanvraag

Wilt u liever langskomen voor het aanvragen van een kiezerspas? Dit kan tot en met dinsdag 28 oktober 2025 tot 12:00 uur. U gaat naar het gemeentehuis waar u op de dag van kandidaatstelling als kiezer staat ingeschreven. Daar kunt u de stempas vervangen door een kiezerspas.