Hulp bij geldzorgen en schulden

Algemeen

Heeft u moeite om rond te komen van uw inkomen? Stapelen de rekening zich op? En lukt het steeds vaker niet om op tijd te betalen? Dat is een vervelend gevoel. U bent niet de enige die dit overkomt. Het is belangrijk om hulp te vragen.

Hulp van de gemeente

De schuldhulpverlener van de gemeente zet samen met u al uw schulden op een rijtje. Samen bekijken jullie wat de beste oplossing is om zo snel mogelijk van uw geldzorgen en/of schulden af te komen. 

Afhankelijk van uw situatie kunnen we:

  • Informatie en advies geven
  • Doorsturen naar andere hulpverlenende organisatie
  • Een budgetplan maken 
  • Helpen bij het maken van betaalafspraken met schuldeisers
  • Budgetbeheer starten 
  • U aanmelden voor een schuldregelingstraject 

Hulp van de gemeente is gratis! Hulp van de gemeente is er ook voor ondernemers!

Aanvragen

Aanvragen kan via de knop hierboven. 

Of bel met de gemeente via telefoonnummer: 0519 29 88 88. Wij zijn maandag tot en met donderdag bereikbaar van 8.30 – 16.30 en vrijdag van 8.30-12.00 uur. U kunt ook mailen naar info@noardeast-fryslan.nl 

Wat gebeurt er nadat u zich heeft aangemeld?

Binnen 2 weken neemt de schuldhulpverlener van de gemeente contact met u op voor het maken van een afspraak. Tijdens deze afspraak bekijken we samen uw situatie. We geven u informatie en advies over de mogelijkheden. Het eerste gesprek is zonder verplichtingen. Na het eerste gesprek beslist u zelf of u de hulp wilt. 

Hulp bij het aanvragen

Voor hulp bij uw aanvraag kunt u contact opnemen met: 

Betalingsachterstanden

Energiebedrijven, het waterbedrijf, verhuurders en zorgverzekeraars zijn sinds 2021 verplicht om beginnende achterstanden bij de gemeente te melden. Dit staat in de wet. Dit noemen we vroegsignalering. Hierdoor kunnen wij u bij beginnende geldproblemen goed en op tijd helpen. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat uw geldproblemen groter worden. 

U krijgt een bericht van de gemeente

In dit bericht staan de mogelijkheden voor hulp bij vragen over geld. Deze hulp is gratis. In sommige situaties neemt de schuldhulpverlener van de gemeente meteen persoonlijk contact met u op. 

Wilt u niet dat de gemeente informatie over betalingsachterstanden ontvangt?

Laat dit dan aan uw energiebedrijf, waterbedrijf, verhuurder en/of zorgverzekeraar weten. Wij gebruiken de informatie over een betalingsachterstand alleen om hulp aan te bieden. 

Zelf aan de slag

Geldfit-test

Op de website van Geldfit kunt u een test doen. U geeft antwoord op een paar vragen. Binnen 2 minuten krijgt u een persoonlijk advies over uw financiële situatie. De test is anoniem. Ook vindt u op de website verschillende tips en adviezen over omgaan met geld. 

Startpunt Geldzaken (Nibud)

Startpunt Geldzaken stelt geldplannen beschikbaar voor gezinnen in verschillende situaties. Meer informatie vindt u op de website Startpunt Geldzaken.

Wat geldt voor u?

Wilt u weten welke regelingen en voorzieningen er voor u zijn? Controleer het via www.datgeldtvoormij.nl/noardeast-fryslan. U kunt ook een afspraak maken voor een persoonlijk advies gesprek. 

Geldgids

De geldgids staat vol nuttige tips en informatie. Bijvoorbeeld tips over het ordenen van de administratie. En informatie over kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Maar ook staat in de gids op welke plekken u hulp kunt vragen. Bijvoorbeeld hulp van het Gebiedsteam of hulp bij het aanvragen van toeslagen.