Informatie over uw aanvraag in Mijn Omgevingsloket

Algemeen

Hier vindt u een overzicht van onderwerpen die u kunnen helpen bij vragen die u heeft na het indienen van een aanvraag of melding. De informatie is ook te vinden in het Helpcentrum van het Omgevingsloket.

Bevestiging dat uw aanvraag is ingediend

Nadat uw aanvraag is verstuurd, krijgt u op verschillende manieren een bevestiging:

  1. U krijgt een melding op uw scherm waarin staat dat de aanvraag is verstuurd.
  2. Heeft u de Berichtenbox op mijnoverheid.nl aan staan? Dan krijgt u hier een ontvangstbevestiging van uw aanvraag binnen. Dit werkt alleen als u bent ingelogd met DigiD.
    Maakt u geen gebruik van de Berichtenbox? Dan kunt u onderaan de pagina een pdf-bestand van uw aanvraag downloaden, nadat u een aanvraag heeft ingediend.
  3. De gemeente neemt contact met u op om u te vertellen dat zij uw aanvraag heeft ontvangen.
  4. De gemeente onderhoudt met u of uw contactpersoon contact over de behandeling van uw verzoek.

De gemeente als behandelaar neemt contact met u op

Heeft u een aanvraag ingediend bij de gemeente? Dan neemt gemeente over het verdere verloop van uw aanvraag contact met u. Ze gebruikt daarvoor de contactgegevens die u heeft ingevuld. Aan de aanvraag wordt een behandelaar gekoppeld. Daarmee heeft u gedurende de aanvraagprocedure contact.

Heeft u na enkele werkdagen nog steeds niks gehoord? Neemt u dan contact op met de gemeente.

Toestemming voor contact

Bij het maken van de aanvraag vult u uw contactgegevens in. Met deze gegevens neemt de gemeente contact met u op. Door uw contactgegevens in te vullen geeft u toestemming aan de gemeente om deze te gebruiken. De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het behandelen van uw aanvraag.

Vragen over uw aanvraag of melding

Heeft u vragen over uw aanvraag of melding? Of over het beantwoorden van vragen in het Omgevingsloket over uw vergunningaanvraag of melding? Neem dan contact op met de het Klantkontaktsintrum KKS-Fergunnings of als u een behandelaar weet, kunt u vragen naar deze medewerker.

Het kan zijn dat u voor bepaalde activiteiten een vergunning van een andere overheidsorganisatie nodig heeft. Dat kan zijn het waterschap. Maar soms is dat de provincie of Rijksoverheid. U ziet in het Omgevingsloket wie uw aanvraag behandelt, voor u de aanvraag indient. Als een andere instantie uw aanvraag behandelt, neemt u dan contact op met die instantie.

Mijn Omgevingsloket

Wat is Mijn Omgevingsloket?

In het Omgevingsloket staan uw aanvragen en meldingen in Mijn Omgevingsloket. Aanvragen en meldingen zijn altijd onderdeel van een project. Een project bestaat uit één of meer aanvragen en/of meldingen. In Mijn Omgevingsloket kunt u verder werken in een eerder project of beginnen met een nieuw project.

Mijn projecten

In het Omgevingsloket komt u na het inloggen op de pagina Mijn projecten terecht. U ziet dan een overzicht van uw projecten. Heeft u maar één lopend project, dan komt u na het inloggen direct bij uw aanvraag. Aanvragen en meldingen zijn altijd onderdeel van een project. Een project bestaat uit  één of meer aanvragen en/of meldingen. In Mijn projecten kunt u verder werken in een eerder project of beginnen met een nieuw project.

Wat kan ik na het indienen met mijn aanvraag doen?

Een ingediende aanvraag downloaden als pdf

Aanvragen of meldingen (verzoeken) die u via het Omgevingsloket indient, kunt u downloaden als pdf. Hiervoor logt u in op Mijn Omgevingsloket en gaat u naar Mijn projecten. Daar kiest u het betreffende project en u ziet dan de verzoeken die horen bij dat project. Kies het betreffende verzoek en klik daarna op de knop Download verzoek als pdf.

Ingediende bijlagen bekijken

In Mijn Omgevingsloket staan uw ingediende bijlagen in het verzoek bij uw project. Als het verzoek is ingediend bij de overheidsorganisatie, is het is niet meer mogelijk om deze bestanden in het Omgevingsloket te bekijken. U kunt daarom niet klikken op de bijlagen om ze te openen. U kunt wel het ingediende verzoek bekijken door deze te downloaden als pdf.

Een ingediende aanvraag wijzigen

In het Omgevingsloket staan ingediende (aanvragen en/of meldingen) onder Mijn Omgevingsloket in Mijn Projecten. U vindt ze onder Ingediende verzoeken bij het betreffende project. Als u een verzoek definitief hebt ingediend, dan wordt het verstuurd naar de juiste overheidsorganisatie. Een ingediend verzoek kunt u daarom niet meer wijzigen.

Wilt u toch iets wijzigen? Bijvoorbeeld omdat uw activiteiten zijn veranderd of omdat de locatie is gewijzigd? Dan moet u het verzoek intrekken en een nieuw verzoek maken. Hiervoor klikt u op Aanvragen links in het scherm van uw projectoverzicht. Na het indienen van het verzoek, ziet u deze verschijnen bij uw andere verzoeken.

Een ingediende aanvraag aanvullen

In het Omgevingsloket staan ingediende verzoeken (aanvragen en/of meldingen) onder Mijn Omgevingsloket in Mijn Projecten. U vindt ze onder Ingediende verzoeken bij het betreffende project. Als u een verzoek definitief hebt ingediend, kan het voorkomen dat u achteraf nog informatie wilt toevoegen. Bijvoorbeeld omdat uw gemeente of waterschap hierom vraagt. Of omdat u extra informatie wilt geven. Aanvullen kan maar in een beperkt aantal situaties.

Wat u wel en niet kunt aanvullen

U kunt alleen informatie aanvullen bij een vergunningaanvraag. U kunt géén informatie aanvullen bij een melding en informatieplicht, u kunt deze wel kopiëren.


Wat u wél kunt aanvullen in een aanvraag:

  • De projectomschrijving van de aanvraag
  • Antwoorden op vragen
  • Documenten
  • Persoonsgegevens

Wat u niet kunt aanvullen in een aanvraag:

  • Naam van het project
  • Locatie
  • Activiteiten

Zo werkt aanvullen

Om een ingediend verzoek aan te vullen, kiest u het betreffende verzoek. In het volgende scherm ziet u dan de knop Aanvullen. Hier kunt u gegevens aanpassen of informatie toevoegen. Na het indienen van de aanvulling, ziet u deze binnen uw verzoek verschijnen onder Verzoeknummer(s).

Een ingediende aanvraag intrekken

Heeft u via het Omgevingsloket een aanvraag of melding (verzoek) ingediend en wilt u deze intrekken? Dit werkt zo:

  • Log in op Mijn Omgevingsloket en ga naar Mijn projecten.
  • Daar kiest u het betreffende project en u ziet dan de verzoeken die horen bij dat project.
  • Kies het verzoek en klik daarna op de knop Intrekken. Het verzoek wordt niet verder behandeld.

Het kan zijn dat u eventuele kosten voor het verzoek moet betalen. Het verzoek blijf zichtbaar bij Mijn projecten.

 

Een ingediende aanvraag kopiëren

In het Omgevingsloket staan ingediende verzoeken (aanvragen en/of meldingen) onder Mijn Omgevingsloket in Mijn Projecten. U vindt ze onder Ingediende verzoeken bij het betreffende project. Een verzoek dat u definitief heeft ingediend, kunt u kopiëren om een nieuw verzoek starten binnen hetzelfde project. Bijvoorbeeld omdat u een vergelijkbare vergunningaanvraag wilt doen. Of omdat u een melding moet herhalen.

Wat u wel en niet kunt kopiëren

U kunt alle soorten verzoeken kopiëren. Ook na het intrekken van een verzoek kunt u dit nog kopiëren.

Als u een verzoek kopieert wordt alle informatie uit het oorspronkelijke verzoek meegenomen naar het nieuwe verzoek. Zo hoeft u de vragen niet opnieuw te beantwoorden. Wel kunt u uw oude antwoorden en bijlagen aanpassen.

Eventuele vragen over de participatie moet u ook opnieuw invullen.

Kopiëren werkt zo

  • Kies het ingediende verzoek dat u wilt kopiëren,
  • Klik in het volgende scherm op de knop ‘Kopiëren’. Hier ziet u de waarschuwing dat een nieuw verzoek de antwoorden en bijlagen van het huidige verzoek overneemt.
  • Klik op ‘Verzoek kopiëren’ om uw verzoek in het huidige project te kopiëren.

U kunt dit verzoek binnen het project vinden door bij ‘Mijn Project’ naar ‘Aanvragen’ te gaan. Hier kunt u kiezen bij welke stap u aanpassingen wilt doen, of dat u meteen de vragenlijsten weer wilt doorlopen. De antwoorden bij deze vragen zijn ingevuld met de antwoorden van het originele verzoek.

Een ingediende aanvraag verwijderen

Heeft u via het Omgevingsloket een aanvraag of melding (verzoek) ingediend en wilt u deze verwijderen? Hiervoor logt u in op Mijn Omgevingsloket en gaat u naar Mijn projecten. Daar kiest u het betreffende project en u ziet dan de verzoeken die horen bij dat project. Kies het verzoek en klik daarna op de knop Verwijderen.

Let op: uw verzoek wordt alleen verwijderd uit uw project in het overzicht Mijn projecten. Het verwijderen van het verzoek wordt niet doorgegeven aan de overheidsorganisatie die uw aanvraag behandelt. Behandeling van het verzoek gaat nog door. U kunt het verzoek na verwijderen niet meer aanvullen of intrekken.

Verschil tussen aanvraag verwijderen en aanvraag intrekken

In het Omgevingsloket kunt u een vergunningaanvraag, melding of informatie indienen. Dit heet een verzoek in het Omgevingsloket. Uw verzoeken staan in het Omgevingsloket bij ‘Mijn Omgevingsloket’ onder ‘Mijn projecten’. U kunt een ingediend verzoek verwijderen of intrekken.

Aanvraag verwijderen

Bij het verwijderen van een verzoek wordt het verzoek alleen uit het project verwijderd in het overzicht Mijn projecten. Het verwijderen van het verzoek wordt niet doorgegeven aan de overheidsorganisatie die uw aanvraag behandelt. Behandeling van het verzoek gaat nog door.

Aanvraag intrekken

Bij het intrekken van een verzoek wordt het verzoek uit een project verwijderd. Het intrekken van het verzoek wordt doorgegeven aan de overheidsorganisatie die uw aanvraag behandelt. Het verzoek wordt niet verder behandeld.

Een project starten en later verdergaan

Was u begonnen aan een project in het Omgevingsloket en wilt u deze later afmaken? Het is mogelijk om een project te beginnen en deze op een ander moment in te dienen. Uw ingevulde gegevens worden automatisch opgeslagen. In dit geval ziet u alleen de knoppen Aanvragen en Deelnemers onder het onderdeel Mijn project. De knop Ingediende verzoeken ziet u ná het indienen van uw verzoek. Onder de knop Aanvragen kunt u uw verzoek verder aanvullen door een van de stappen te selecteren.

Een nieuw project starten

In het Omgevingsloket staan uw aanvragen en meldingen in Mijn Omgevingsloket. Aanvragen en meldingen zijn altijd onderdeel van een project. In het Omgevingsloket kunt u op 2 manieren een nieuw project starten:

  1. U start een nieuw project door in het hoofdmenu op Aanvragen te klikken en een nieuwe aanvraag te doen.

Binnen Mijn Omgevingsloket klikt u op de knop Nieuw project om een nieuw project te starten. Hier vult u de naam van uw project in en voegt u dit project toe aan uw overzicht van projecten. Van daaruit kunt u verder werken aan uw project.