Startersavond Burgum 2025
Gisteravond stond de hal van het gemeentehuis in Burgum vol met enthousiaste starters uit onze regio. Zij namen deel aan de startersavond voor startende ondernemers in Noordoost-Friesland. Wethouder Caroline de Pee van de gemeente Tytsjerksteradiel opende de avond, namens de 4 gemeenten, met een aantal leuke vragen, zoals: ‘’Hoeveel nieuwe ondernemers telde Noordoost-Friesland in 2024?’’ Hierna nam Ingrid Vellinga van Noardeast-Fryslan het stokje over en leidde zij het gesprek met de drie ondernemers uit regio. Tom Renkema van Noorderzicht in Kollum, Peter Aantjes van Proost Kollum en Jari Duursma van KNUS in Dokkum. Zij gaven waardenvolle tips.
“Goede voorbereiding is het halve werk,” aldus de mannen. Verdiep je in de markt, zoek een buddy binnen je branche en laat je niet gek maken door social media! Positieve houding, plezier en een goed plan zorgen voor succes.
Hierna volgden de starters break-out sessies en konden zij over de informatiemarkt om vragen te stellen aan de verschillende instanties. Ook Qredits was aanwezig om meer te vertellen over de Ondernemersschool.
Het is niet zomaar even je droom achterna. Je moet je goed verdiepen en je afvragen of je privé situatie ook klaar is voor dit avontuur. Ik zelf vond snel een buddy en dat is een hele goede tip. Iemand binnen dezelfde branche met veel ervaring, waar je al je vragen aan kan stellen. Iemand waarmee je kan sparren en je meeneemt in de wereld van ondernemers. Ik raad iedereen een buddy aan.
Houd dingen simpel. Stapje voor stapje. Om je heen (LinkedIn bijvoorbeeld) zie je veel mensen of starters klagen. Over boetes of andere obstakels binnen het ondernemen. Laat je daar niet door afleiden en blijf positief. Jij bent degene die het moet doen en rustig, stap voor stap kom je er echt wel.
Ik begon met 200 bieren en zit nu op meer dan 500. Maar, Rome is niet in één dag gebouwd. Kijk om je heen. Kijk naar de klantvraag binnen de detailhandel. Noteer mensen hun telefoonnummer. Bel ze terug. Werk aan je relaties en het wordt steeds leuker en leuker. Het houdt het ondernemen ook interessant. Waar is behoefte aan? Ik doe vaak marktonderzoek door bij collega’s langs te gaan en te vragen. Mensen willen je veel informatie geven als je het gewoon netjes vraagt. Je ziet elkaar meer als collega’s dan als concurrenten.