Let op: het gemeentehuis is alleen op afspraak open en er zijn coronamaatregelen voor ondernemers, evenementen, het onderwijs, de kinderopvang, etcetera. Voor alle actuele ontwikkelingen rondom het coronavirus in de gemeente kunt u op de volgende link terecht.

Openingstijden en bereikbaarheid

Gemeente Noardeast-Fryslân heeft haar dienstverlening aangepast in verband met het Coronavirus.

De locaties Kollum en Ferwert zijn gesloten. Een bezoek aan het gemeentehuis in Dokkum of Damwâld is vanaf 23 maart alleen bij dringende zaken nog op afspraak mogelijk. Het maken van een afspraak kan uitsluitend telefonisch via (0519) 29 88 88. Ook alle sporthallen, gymzalen en sportkantines in de gemeente zijn voorlopig gesloten.

Alle geplande bijeenkomsten en zelf geplande bijeenkomsten en externe overleggen gaan t/m 28 april niet door.

Dit geldt ook voor bijeenkomsten en overleggen met minder dan 100 personen. 
De medewerkers van onze gebiedsteams gaan tot en met 28 april niet op huisbezoek, tenzij het noodzakelijk en niet uitstelbaar is en/of de veiligheid in het geding is. Inwoners worden telefonisch benaderd om de betreffende afspraak te verzetten, dan wel het huisbezoek telefonisch uit te voeren. Hiermee beperken wij het fysieke contacten met onze inwoners tot een minimum. Heeft u hulp of ondersteuning nodig, dan kunt u altijd telefonisch contact opnemen met het sociaal domein via (0519) 29 88 88, optie 1.

Kijk voor meer informatie op de volgende pagina.

Wilt u uw paspoort verlengen, een rijbewijs aanvragen of andere zaken regelen die te maken hebben met Burgerzaken? Steeds meer zaken kunt u online regelen. Als u naar het gemeentehuis wilt voor bijvoorbeeld een aanvraag van een rijbewijs of paspoort, dan kunt u tijdens de openingstijden terecht binnen de gemeente Noardeast-Fryslân op de locaties Dokkum, Kollum en Ferwert.

Wij helpen onze klanten gemiddeld binnen 5 minuten. Tijdens de avondopenstelling is de maximale wachttijd 15 minuten. Wij zijn u persoonlijk, vriendelijk en deskundig van dienst. Wij beschermen uw privacy en gaan zorgvuldig om met uw gegevens. Persoonlijke gegevens en informatie met een vertrouwelijk karakter gebruiken we alleen voor de doelen waarvoor ze zijn bestemd. Mocht u niet tevreden zijn over onze dienstverlening, dan kunt u ons daarop wijzen.

De gemeente is op de volgende dagen gesloten in 2020

Vrijdag 10 april 2020, Goede vrijdag
Maandag 13 april 2020, Paasmaandag 
Maandag 27 april 2020, Koningsdag
Maandag 4 mei 2020, Dodenherdenking
Dinsdag 5 mei 2020, Bevrijdingsdag
Donderdag 21 mei 2020, Hemelvaartsdag
Vrijdag 22 mei 2020, dag na Hemelvaartsdag 
Maandag 1 juni 2020, Pinkstermaandag
Vrijdag 25 december 2020

Locatie Dokkum, bezoekadres

Koningstraat 13 (bezoekadres)
9101 LP Dokkum
Parkeren in de stad

Locatie Ferwert, bezoekadres

Hegebeintumerdyk 2 (bezoekadres)
9172 PJ Ferwert

Locatie Kollum, bezoekadres 

Van Limburg Stirumweg 18 (bezoekadres)
9291 KB Kollum

Let op! Vanaf 1 februari 2020 zijn de openingstijden voor de afdeling burgerzaken gewijzigd. Vanaf deze datum kunt u een spoedaanvraag van een reisdocument of rijbewijs uitsluitend op de locatie Dokkum aanvragen.

Gemeente Dantumadiel, bezoekadres

Hynsteblom 4 (bezoekadres)
9104 BR Damwâld

Streekarchief

Het Streekarchief is onderdeel van de gemeente Noardeast-Fryslân en werkt van daaruit voor de voormalige gemeenten Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland c.a. en de gemeente Dantumadiel. Op grond van een serviceovereenkomst werkt de archivaris ook voor de gemeenten Ameland en Schiermonnikoog.

Het Streekarchief beheert de archiefbewaarplaatsen van alle gemeenten. Archieven ouder dan 20 jaar zijn openbaar en voor een ieder toegankelijk. Meer informatie over het streekarchief en de openingstijden/bereikbaarheid zijn te vinden op de streekarchief pagina.

Milieustraat

Bij de Milieustraat kunt u al uw grof huishoudelijk afval inleveren. Het meeste afval levert u gratis in. Voor bouw- en sloopafval moet u betalen. Op de milieustraat pagina staan de locaties en openingstijden van de milieustraten.

De gemeente is bereikbaar op het algemene telefoonnummer: (0519) 29 88 88

U kunt ons telefonisch bereiken op de onderstaande tijden:
Ma t/m Do: 08.30 uur – 16.30 uur
Vr: 08.30 uur – 12.00 uur

Let op! Voor de vrijdagmiddag hebben we een aangepaste telefonische bereikbaarheid(12.00 uur - 17.00 uur. Heeft u een vraag aan het Gebiedsteam met betrekking tot jeugdzorg, toets 1.

U heeft gemiddeld binnen een minuut een medewerker aan de lijn. Uitgangspunt is dat wij 80% van alle vragen over producten en diensten direct afhandelen. Wanneer wij uw vraag niet direct kunnen beantwoorden, verbinden wij u door naar de juiste persoon. Mocht doorverbinden niet lukken, dan maken wij een terugbelnotitie aan. Uiteraard mag u ook zelf nogmaals bellen.

    Heeft u vragen of zaken op het gebied van welzijn, zorg, participatie of inkomen?

    De medewerkers die hieraan werken, doen dat vanuit het gemeentehuis in Damwâld. Bij het gebiedsteam kunt u net als voorheen een afspraak maken op een van de gemeentehuizen of in voorkomende gevallen (meestal op het gebied van zorg) bij u thuis. Voor vragen op het gebied van welzijn, zorg, participatie of inkomen kunt u contact opnemen via het algemene telefoonnummer (0519) 29 88 88, optie 1. Voor vragen op het gebied van inkomen kunt u ook tijdens openingstijden langskomen bij de balie Zorg en Ondersteuning in het gemeentehuis te Damwâld.

    Wilt u een vergunning aanvragen of heeft u vragen over vergunningen?

    Snel en digitaal een (omgevings)vergunning aanvragen of melding doen, bijvoorbeeld voor het verbouwen van een huis, het afwijken van het bestemmingsplan of het slopen van een schuurtje. Dat kan via het Omgevingsloket online op www.omgevingsloket.nl. Online kunt u ook een vergunningscheck doen.

    Wilt u een gemeentelijke vergunning aanvragen, zoals bijvoorbeeld voor een evenement of horeca, dan vindt u de aanvraagformulieren op de website van uw gemeente.

    Wilt u een ambtenaar spreken, offline een vergunning aanvragen of iets anders regelen op vergunningengebied? Dan kunt u bellen met de gemeente via (0519) 29 88 88 en dan kiezen voor optie 2. Als dat nodig of wenselijk is, plant een ambtenaar een gesprek met u in op een tijdstip dat u past. U kunt natuurlijk ook langs komen als u vragen heeft over vergunningen. Daarvoor kunt u tijdens openingstijden terecht op het gemeentehuis in Damwâld. Op andere gemeentehuizen is dit niet mogelijk als het om vergunningen gaat.

    Bestemmingsplan

    Bij vragen over het huidige/geldige bestemmingsplan kunt u tevens terecht bij optie 2. Heeft u een vraag heeft over het wijzigen van een bestemmingsplan? Dan kunt u bellen met de gemeente via (0519) 29 88 88 en dan kiezen voor optie 3. De afdeling Ruimtelijke Ordening handelt deze vragen af. 

    Calamiteiten buiten openingstijden

    Wilt u een melding maken en kan het niet worden uitgesteld tot de volgende werkdag? Dan kunt u de gemeente ook buiten openingstijden bereiken:

    • Voor het melden van acute problemen met het riool kunt u bellen met het volgende storingsnummer: (06) 511 952 10
    • Het melden van situaties die acuut gevaar voor mens, dier of leefomgeving opleveren, zoals een omgewaaide boom, zware loshangende takken of een gat in het wegdek kunt u bellen met het volgende storingsnummer: (06) 515 107 75

    Voor spoedgevallen omtrent Jeugdzorg kunt u buiten openingstijden contact opnemen met Spoed voor Jeugd via het telefoonnummer: (0800) 77 63 345

    Milieu-alarmnummer

    Het milieu-alarmnummer, telefoonnummer: (058) 212 24 22, is 24 uur per dag bereikbaar voor een directe reactie op milieuklachten zoals meldingen van water- en bodemverontreiniging, vissterfte, olielozingen, stank- en stofoverlast van fabrieken of geluidsoverlast.

    Bij zo´n melding neemt de FUMO (www.fumo.nl) de klacht in behandeling en zoekt zo snel mogelijk een passende oplossing.

    U kunt de gemeente ook bereiken op Social Media. Wanneer u een bericht stuurt via WhatsApp, Facebook of Twitter reageren wij tijdens kantooruren binnen 4 uren.

    • De informatie op de website is correct, actueel en gemakkelijk te vinden. Vindt u dat informatie niet klopt, of heeft u opmerkingen dan kunt u dit gemakkelijk aangeven op de website
    • U als bezoeker staat centraal, niet de organisatie of onze systemen
    • Onze teksten zijn begrijpelijk
    • 80% van al onze producten en diensten zijn digitaal aan te vragen

    Algemeen

    Postbus 13 (postadres)
    9290 AA  Kollum
    E-mail: info@noardeast-fryslan.nl

    Bestuur

    Gemeente Noardeast-Fryslân t.a.v. college van B en W of gemeenteraad
    Postbus 13 (postadres)
    9290 AA  Kollum
    E-mail: info@noardeast-fryslan.nl

    Factuuradres

    Gemeente Noardeast-Fryslân                                                          
    Postbus 13 (postadres)
    9290 AA  Kollum
    E-mail: factuur@noardeast-fryslan.nl

    Overig

    Gemeentecode: 1970
    KvK-nummer: 73552496
    IBAN nr: NL51 BNGH 0285 1756 53
    BIC code: BNGHNL2G
    BTW-nummer: NL8257.53.582.B01
    OIN(Organisatie Identificatie Nummer): 00000001825753582000
    RSIN(Rechtspersonen Samenwerkingsverbanden Informatie Nummer): 8257.53.582