Vraag en antwoord n.a.v. webinar Súd Ie

Maandag 24 januari 2022 om 20.00 uur organiseerde het programmabureau Súd Ie een live-uitzending. In dit informatiemoment werden bewoners, bestuurders, politici en geïnteresseerden op de hoogte gebracht van het totale programma Súd Ie en vele bijbehorende projecten.

Tafelgasten blikken terug op wat er tot dusver is gebeurd en geven een actuele stand van zaken. Tijdens de uitzending konden er vragen gesteld worden.

Wilt u de uitzending terugkijken?

Bekijk de uitzending terug via www.rtvnof.nl/sudie of televisie op het kanaal van RTV NOF. 

Een overzicht van de vragen en antwoorden

Vraag

Antwoord

Hoe ziet het proces van het fietspad eruit?

 

  • 2 februari a.s. (19:30 uur) ‘Hoorzitting bestemmingsplan fietspad Súd Ie’

Dit is het moment om, indien gewenst, in te spreken. De inspreektijd per inspreker is in principe maximaal 5 minuten. Voor aanmelding om in te spreken, of voor meer informatie kunt u contact opnemen met de raadsgriffier, de heer S.K. Dijkstra, s.dijkstra@noardeast-fryslan.nl of 0519 29 88 77.

U kunt de hoorzitting volgen op de website www.riednoardeast-fryslan.nl → Kalender → Datum van desbetreffende raadsvergadering 2 februari. Of via deze link: https://noardeastfryslan.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Index/d8060a03-84f7-41ed-ac3a-e728a072da7f

  • 3 februari a.s. ‘It Debat

In deze bijeenkomst gaat de raad over dit onderwerp in debat. Dan is er geen inspraak meer mogelijk. Dit kan plaatsvinden tijdens de hoorzitting van 2 februari.
U kunt de stukken nalezen op de website www.riednoardeast-fryslan.nl → Kalender → Datum van desbetreffende raadsvergadering 3 februari. Of via deze link: https://noardeastfryslan.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Index/24e538ec-92d1-4aa7-9865-59788310d736

Het betreft agendapunt 2. Bij de stukken is de door het college voorgestelde reactie op uw zienswijze te vinden (Nota van beantwoording zienswijzen en ambtshalve wijzigingen Fietspad Súd Ie’). Ook treft u het voorstel van het college aan de raad aan over de vaststelling van het bestemmingsplan.

  • 10 februari a.s. ‘It Beslút’

In deze bijeenkomst staat het onderwerp besluitvormend op de agenda van de raad. Er is geen inspraak meer mogelijk.

U kunt de stukken nalezen op de website www.riednoardeast-fryslan.nl → Kalender → Datum van desbetreffende raadsvergadering 10 februari. Of via deze link: https://noardeastfryslan.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Index/1eeb9156-c230-475d-853f-09fd9757e135 

Gaat de vaarroute in 2022 open? En zo ja voor welke boten?

Als alles meezit wordt de route voor de zomer geopend voor boten met een hoogte tot 1,50 meter. In 2023 hopen we alles gereed te hebben voor boten met een hoogte van 2,40 meter.

Waarom komt het fietspad niet aan de Noordzijde van de Anjumer Kolken?

 

Aan de zuidzijde is het natuurgebied de Anjumer Kolken, dit is een gesloten natuurgebied voor bezoekers. Dit natuurgebied is voor weidevogels en ganzen belangrijker dan de zone langs het fietspad aan de andere kant van de Súd Ie in de polder Kolken Noord. Daarbij wordt compensatie voor verstoring van weidevogels op deze landbouwgronden opgelost via het provinciaal weidevogelfonds. Daarnaast worden ook de boeren daar schadeloos gesteld.

Beschermen we de weidevogels voldoende als er veel fietsers komen?

Vanuit de provincie zijn wij hier erg scherp op. Zoals wethouder Jelle Boerema al zei kan het bij de Kolken Noord. Hetzelfde geldt voor het deel van de route van Jouswier naar Dokkum. Ecologen hebben onderzoek gedaan naar de mate van verstoring door het fietspad. Die is beperkt en wordt gecompenseerd met een bijdrage in het weidevogelfonds.

Komt het wel goed als landbouwverkeer en fietsers op dezelfde weg rijden?

Op enkele delen van het fietspad maken we gebruik van bestaande landbouwwegen. Door voldoende passeerstroken en wachtplaatsen voor fietsers in de route te verwerken, is in zorgvuldig onderzoek door verkeerskundigen beoordeeld dat dit het in die tracés prima samen kan gaan.

Hoe komt het met de dichtzet van de beroepsvissers bij Ezumazijl? Kunnen de vissen er wel langs?

We werken in nauwe samenwerking met de beroepsvissers aan een structurele oplossing. Hierbij is het uitgangspunt dat de dikke palingen, geschikt voor consumptie, met een quotum worden gevangen. Kleinere schieralen kunnen door de dichtzet heen zwemmen en hun reis naar zee zonder obstakels vervolgen. De dichtzet wordt waarschijnlijk een automatische lift die naar beneden gaat als er boten aan komen. De juiste balans tussen mens en dier is het uitgangspunt.

Aan wat voor voorzieningen moeten we denken bij de TOP’s?

Een TOP is een Toeristisch Overstap Punt. Het is een plek waar wandelaars, fietsers en watersporters samen komen en waar faciliteiten gebundeld zijn. De inrichting van deze TOP’s is nog niet 100% definitief. Bij de TOP komen zaken als picknickbankjes, een informatiebord en bij de Anjumer Kolken komt wellicht ook een speeltoestel en een uitkijktorentje.

Krijgen de dorpen ook nog een opvaart naar de Súd Ie?

 

Toen het programma in 2011 werd vormgegeven was dit wel de wens. Het lukte ons echter toen niet om daar financiering voor te vinden. Uiteindelijk hebben we gelukkig wel De Nije Feart naar Oostmahorn bevaarbaar kunnen maken. Daarnaast is enige tijd geleden in het Masterplan Opvaarten een bundeling gemaakt van mogelijke ideeën voor bevaarbaar maken van opvaarten. Dat plan heeft geen status en financiering, maar is een verkenning van mogelijkheden voor eventuele nieuwe in de toekomst te ontsluiten routes. Nieuwe vaarroutes zijn kostbaar om te maken. Al die routes zullen de komende jaren dan ook niet binnen bereik kunnen worden gebracht volgens inschatting van de wethouder tijdens het webinar. Ook moet er dan een oplossing voor beheer en onderhoud komen.

Dit idee staat los van het Programma Súd Ie. Dorpen als Anjum, Morra en Lioessens kunnen lokaal een initiatief nemen om te onderzoeken of het bevaarbaar maken van de opvaart in overleg met de gemeente en ook andere overheden als het Wetterskip de komende jaren misschien binnen bereik ligt. Dat vraagt dan ook om beslissingen van o.a. het gemeentebestuur om dat mede mogelijk te willen maken.