Cliëntervaringsonderzoek Wmo 2023 Noardeast-Fryslân
Wat vinden de inwoners van Noardeast-Fryslân van de zorg en ondersteuning die zij ontvangen? En past deze bij hun hulpvraag? De gemeente liet dat onderzoeken door onafhankelijk onderzoek- en adviesbureau ZorgfocuZ. Aan 1.455 inwoners die in 2023 geregistreerd stonden als Wmo-cliënt met een individuele maatwerkvoorziening is een uitnodiging verstuurd om een vragenlijst schriftelijk of digitaal in te vullen. Uiteindelijk vulden 495 inwoners vulden deze in.
Het overgrote merendeel van de inwoners is tevreden over de zorg en ondersteuning
Een 7,9 krijgt de gemeente Noardeast-Fryslan van haar inwoners als het gaat over de zorg ondersteuning die zij hebben ontvangen. Zij kunnen zich beter redden en ervaren een betere kwaliteit van leven. De zorg en ondersteuning is ook passend bij de hulpvraag die de inwoner heeft.
De inwoners van gemeente Noardeast-Fryslan zijn tevreden over het contact met de gemeente en het Gebiedsteam
Driekwart van de inwoners wist waar zij moesten zijn. Bijna 80% voelde zich serieus genomen en vond het prettig dat samen met hen naar een oplossing werd gezocht. De snelheid waarmee de hulpvraag opgepakt wordt, kan beter. Van de ondervraagden is 60% tevreden. Dit heeft zeker de aandacht; we zijn steeds bezig met verbeteringen om te zorgen dat de inwoners met hun hulpvraag niet te lang hoeven te wachten totdat de gemeente contact met ze opneemt.
Onbekendheid met clientondersteuning
De gemeente biedt clientondersteuning aan de inwoners die met een hulpvraag voor de Wmo bij de gemeente komen. Onafhankelijke cliëntondersteuners helpen bij het regelen van hulp en kunnen ook helpen bij klachten en problemen. Inwoners hoeven niets te betalen voor deze ondersteuning. Uit het onderzoek komt naar voren dat niet veel inwoners van het bestaan hiervan afweten (32%).
Het komend jaar wil de gemeente zorgen dat haar inwoners meer bekend raken met de mogelijkheden van clientondersteuning en dat de inwoners ook beter weten waar je ze kunt vinden.
Iedere inwoner verdient de zorg die hij nodig heeft
In Noardeast-Fryslân moeten alle inwoners mee kunnen doen, wat hun belemmeringen of beperkingen ook zijn. De gebiedsteams en (informele) zorgaanbieders helpen dat mogelijk te maken. Met de resultaten van het cliëntervaringsonderzoek kunnen de gemeenten kijken of dat in de praktijk goed werkt. De gemeente wil blijven werken aan een goede dienstverlening aan haar burgers.
Vragen?
Als u vragen heeft neem dan contact op met ons Klanten Contact Centrum via telefoonnummer (0519) 29 88 88, optie 1. Wij zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag van 8.30-16.30 uur en op vrijdag van 8.30-12.00 uur. U kunt ons ook een e-mail sturen via info@noardeast-fryslan.nl