Maken en indienen van een aanvraag om vergunning

Algemeen

Hier vindt u een overzicht van onderwerpen die u kunnen helpen bij het indienen van een vergunningaanvraag of het doen van een melding. Deze informatie vindt u ook in het Helpcentrum van het Omgevingsloket.

Starten met een aanvraag

In het Omgevingsloket kunt u starten met een vergunningaanvraag of melding en op een later moment verder gaan met invullen. Het Omgevingsloket onthoudt dan de informatie die u al hebt ingevuld. In het Omgevingsloket staan uw aanvragen en meldingen in ‘Mijn projecten’ onder ‘Mijn Omgevingsloket’.

Eerste aanvraag

Bent u eerder voor het eerst een aanvraag gestart, dan komt u na inloggen op de pagina ‘Verder met aanvragen’. Hier kunt u direct verder met het invullen van de aanvraag. Na het indienen ziet u de aanvraag bij ‘Mijn projecten’ onder de projectnaam.

Meerdere aanvragen

Heeft u meerdere aanvragen ingediend, dan kiest u via ‘Mijn projecten’ het project waar u verder aan wilt werken. Projecten die u nog niet hebt ingediend, kunt u aanvullen door het te openen en verder te gaan met het invullen.

Een naam geven aan uw project

In het Omgevingsloket kunt u een naam geven aan uw project. Deze projectnaam mag u zelf kiezen. Kies een duidelijke en simpele naam, zodat u het project later eenvoudig kunt herkennen in uw overzicht.

Let op: u kunt uw projectnaam na het indienen van een verzoek niet meer veranderen.

Omschrijf kort uw project

In het veld ‘Projectomschrijving’ beschrijft u uw project in een paar zinnen. Houd de beschrijving kort en overzichtelijk, zodat de behandelaar meteen weet wat u wilt doen. Uw opgeslagen projecten vindt u terug in ‘Mijn Omgevingsloket’.

Deelnemers toevoegen aan uw project

U kunt in het Omgevingsloket één of meerdere organisaties of personen machtigen om namens u aanvragen in te dienen of meldingen te doen. Dit noemen we een gemachtigde. U voegt de persoon of het bedrijf dan toe als deelnemer aan uw project. Lees meer over de tegel anderen machtigen om een aanvraag te doen.

Locatie zoeken waarvoor de aanvraag bedoeld is

Zoeken op perceel

In het Omgevingsloket kunt u zoeken op perceel. Vul hiervoor een kadastraal nummer in. Ieder kadastraal perceel heeft een uniek nummer. Dat nummer bestaat uit drie delen: kadastrale gemeente, sectie en perceelnummer. Bijvoorbeeld: APD03-AD-4094. Er verschijnt tijdens het typen automatisch een lijst met zoeksuggesties. Daarin kunt u het gewenste perceel kiezen. Daarna zoomt kaart in naar de geselecteerde plek.

Bijgewerkte percelen

Een adres kan meerdere kadastrale percelen hebben. Als u in het zoekveld op adres zoekt, vindt u alle percelen op dat adres, samen met alle regels die daar gelden. In enkele gevallen zijn niet alle gekoppelde percelen bijgewerkt. U wordt hierop geattendeerd.

Let op: als u een perceel kiest, krijgt u alle werkzaamheden te zien die binnen dit perceel liggen. Het kan daardoor voorkomen dat u ook werkzaamheden te zien krijgt die niet op u van toepassing zijn. U kunt ook een gebied tekenen binnen het perceel om een nauwkeuriger resultaat krijgen.

 

Zoeken op coördinaten

In het Omgevingsloket kunt u een locatie kiezen met coördinaten. Coördinaten zijn twee getallen om de positie op de kaart te bepalen.

Bij de Vergunningcheck, de onderdelen Aanvragen en Maatregelen op maat kunt u zoeken op 3 verschillende soorten coördinaten: RD, ETRS89 en WGS84.

  • RD: het stelsel van de Rijksdriehoeksmeting. Dit is het nationale coördinatensysteem en bevat alleen coördinaten in Nederland.
  • ETRS89: het European Terrestrial Reference System 1989. Dit is het Europese coördinatenstelsel.
  • WGS84: het World Geodetic System 1984. Dit is het wereldwijde coördinatenstelsel.

 

Zoeken door het tekenen van een gebied op de kaart

In het Omgevingsloket kunt u een locatie zoeken door een zoekgebied te tekenen. U kunt deze functie gebruiken als u de locatie niet kunt selecteren via de andere zoekopties.

U tekent een zoekgebied op de kaart door met de muis te klikken op punten in de kaart. Het getekende gebied mag niet te groot zijn, omdat anders teveel gegevens worden opgevraagd. Daarom krijgt u de vraag om eerst in te zoomen. Als u voldoende bent ingezoomd, ziet u dat aan twee dingen:

  • In de kaart is een een bolletje verschenen bij de muisaanwijzer.
  • Bovenin de kaart staat een melding dat u kunt beginnen met tekenen.

U plaatst met een muisklik punten op de kaart. Deze worden automatisch door een lijn met elkaar verbonden. Het is de bedoeling dat u een gesloten vlak tekent waarbij de lijnen elkaar niet kruisen. Het vlak wordt gesloten zodra u het laatste punt op het eerste punt plaatst. U krijgt dan de melding dat u een geldig gebied heeft getekend.

U kunt de kaart verslepen door de muisknop ingeklikt te houden. U kunt ook nog steeds inzoomen door dubbel te klikken of de + en – te gebruiken.

Let op: als u een gebied tekent, krijgt u alle werkzaamheden te zien die binnen dit gebied liggen. Het kan daardoor voorkomen dat u ook gebieden te zien krijgt die niet op u van toepassing zijn. Probeer daarom een zo klein en nauwkeurig mogelijk gebied te tekenen.

Andere kaartlaag kiezen

In de Vergunningcheck en de onderdelen Aanvragen en Maatregelen op maat ziet u standaard de topografische achtergrondkaart. Via het icoon met de tekst ‘Kaartlagen’ kunt u een andere achtergrond en verschillende kaartlagen selecteren.

U kunt kiezen uit de volgende opties:

  • Achtergrond
    • Kaart
    • Luchtfoto
  • Kaartlagen
    • Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)
    • Kadastrale grenzen

De kaartlagen werken bij elke geselecteerde achtergrond. Wel moet u genoeg inzoomen op de achtergrondkaart om de kaartlagen te kunnen gebruiken.

Activiteiten kiezen

Activiteiten kiezen

Als u een aanvraag doet in het Omgevingsloket, dan kiest u de activiteiten die horen bij uw werkzaamheden. Heeft u eerst de Vergunningcheck gedaan? Dan zijn de juiste activiteiten die horen bij uw werkzaamheden automatisch ingevuld in uw aanvraag.

U kunt meer activiteiten kiezen door ze aan te klikken. U kunt ook een activiteit meerdere keren selecteren. Klik hiervoor op het plusteken ‘+’ en het minteken ‘-‘naast de gekozen activiteiten.

Weet u niet precies welke activiteiten u moet kiezen? Of kunt u de activiteit niet vinden? Doe dan eerst de Vergunningcheck.

Filters gebruiken

Als u een aanvraag doet in het Omgevingsloket, dan kiest u de activiteiten die horen bij uw werkzaamheden. Dit doet u bij stap 3. 'Kies activiteiten’. Hier kunt u met de zoekbalk met trefwoorden zoeken naar uw activiteiten. U kunt uw zoekopdracht verfijnen door filters te gebruiken.  U vindt de filters links in uw scherm, onder de zoekbalk. U kunt filteren op bestuurslaag en op toestemming.

Filter bestuurslaag

Met het filter ziet u alle activiteiten van de gekozen overheid.

Let op: de overheidsorganisatie laat zien van welke overheid de activiteiten en bijbehorende vragen zijn. Dit is de organisatie, bestuursorgaan, die de regels maakt voor een activiteit. Dit kan een andere organisatie zijn dan de organisatie die uw aanvraag ontvangt en beoordeelt (het bevoegd gezag). Het Rijk regelt bijvoorbeeld wanneer u een bouwtechnische vergunning aan moet vragen. Maar de gemeente beoordeelt deze vergunningaanvragen.

Filter toestemming

U kunt ook filteren op toestemming. U filtert dan op activiteiten die horen bij het soort aanvraag, informatie of melding dat u wilt indienen: aanvraag maatwerkvoorschrift, aanvraag vergunning, informatie, informatie ongewoon voorval en melding.

Activiteiten kiezen

Weet u niet precies welke activiteiten u moet kiezen? Of kunt u de activiteit niet vinden? Doe dan eerst de Vergunningcheck

 

Onder de tegel Hulp bij het maken van een aanvraag in het Omgevingsloket - link geven wij ook informatie over zoektermen die u voor een bepaalde werkzaamheid of activiteit in kunt voeren.

Vragen beantwoorden over activiteiten

Vragen beantwoorden

Dient u via het Omgevingsloket een aanvraag in, dan moet u vragen beantwoorden over uw activiteiten.

Vul uw aanvraag zo volledig mogelijk in

Niet alle vragen zijn verplicht, maar vul de vragen wel zo volledig mogelijk in. De overheidsorganisatie die uw aanvraag behandelt, heeft deze informatie nodig om uw aanvraag te beoordelen. Zo heeft u een grotere kans op een succesvolle aanvraag.

Het is uw eigen verantwoordelijkheid om op alle vragen het juiste antwoord te geven. Geeft u niet het juiste antwoord, of geeft u op sommige vragen geen antwoord? Dan kan het zijn dat uw aanvraag vertraging oploopt. Bijvoorbeeld omdat de overheid die uw aanvraag controleert, contact met u moet opnemen. Of omdat ze uw aanvraag afwijzen.

Documenten toevoegen

Documenten toevoegen

Bij de meeste aanvragen in het Omgevingsloket moet u bestanden toevoegen met extra informatie. Bijvoorbeeld tekeningen van de oude en de nieuwe situatie.

Er geldt een maximale bestandsgrootte van 250 MB per bestand dat u toevoegt.

Gebruik bij de naam van het bestand alleen het standaard Nederlands alfabet, cijfers (0-9), een streepje of een laag streepje. Andere tekens zijn niet toegestaan.

Vul aanvraag zo volledig mogelijk in

U kunt uw aanvraag ook indienen zonder deze documenten. Voegt u niet alle documenten toe als u een aanvraag opstuurt? De gemeente heeft deze informatie vaak wel nodig. Ze kunnen u dan later om meer informatie vragen. Dit kan uw aanvraag vertragen.

Gebruik geen persoonlijke gegevens in documenten

Anderen kunnen de documenten die u toevoegt, opvragen. Vermeld daarom geen persoonlijke gegevens zoals uw telefoonnummer of burgerservicenummer (BSN) in het document.

Documenten toevoegen na indienen

U kunt ook na het indienen van uw aanvraag nog bestanden toevoegen of verwijderen via ‘Mijn Omgevingsloket’. Na elke aanpassing wordt de laatste versie van de aanvraag, de nieuwe versie van de aanvraag. De overheid die uw aanvraag behandelt, kijkt dan weer opnieuw naar uw aanvraag. Hierdoor kan het behandelen van uw aanvraag meer tijd kosten.

Geaccepteerde documenttypes

U kunt documenten toevoegen bij een aanvraag of melding in het Omgevingsloket. Die documenten hebben altijd een bepaald bestandsformaat, zoals PDF, DOCX of PNG.

Maximale bestandsgrootte

Er geldt een maximale bestandsgrootte van 250 MB per bestand dat u toevoegt.

Niet alle tekens toegestaan in bestandsnaam

Gebruik bij de naam van het bestand alleen het standaard Nederlands alfabet, cijfers (0-9), een streepje of een laag streepje. Andere tekens zijn niet toegestaan.

Deze type bestanden worden altijd geaccepteerd

De volgende bestanden worden geaccepteerd:

  • foto's en gescande documenten: PNG, TIFF
  • digitale documenten: ODT 1.2, PDF/A-1, PDF/A-2
  • tekeningen: PDF/A-2, SVG
  • spreadsheets: CSV, ODS 1.2, PDF/A

Deze type bestanden worden soms niet geaccepteerd

De volgende bestanden worden meestal geaccepteerd, maar door sommige overheden niet:

  • digitale documenten: DOC, DOCX, PDF 1.7
  • foto's en gescande documenten: JPEG
  • geografische bestanden (2D en 3D): GML 3.3.1, ESRI SHAPE (inclusief aanvullende metabestanden)
  • tekeningen: DXF, PDF 1.7
  • BIM-bestanden (2D en 3D): IFC en IFCXML
  • spreadsheets: XLS, XLSX
  • data: XML en RDF
  • lozingsrisico's: SDF
  • CAD-bestanden: DWG, DGN en DXF

Heeft u een ander type bestand? Dan kunt u contact opnemen met de gemeente. Zij kunnen u vertellen of u dit bestandsformaat mag opsturen.

Vertrouwelijke gegevens

Vertrouwelijke documenten

Voegt u in het Omgevingsloket bijlagen toe aan uw aanvraag of melding? Dan kunt u er voor kiezen om een bestand als vertrouwelijk document op te geven.

Vertrouwelijke informatie

Vertrouwelijke informatie zijn gegevens die niet zomaar openbaar mogen worden. Uw persoonsgegevens zoals naam- en adresgegevens, telefoonnummer en e-mailadres zijn bijvoorbeeld altijd vertrouwelijk. Maar het kan voorkomen dat u daarnaast ook andere gegevens als vertrouwelijk wilt opgeven, bijvoorbeeld bedrijfsgegevens of financiële gegevens die gevoelig zijn voor u en uw bedrijf.

Als u een aanvraag of melding indient in het Omgevingsloket, wordt deze altijd vertrouwelijk behandeld. Een aanvraag of melding en eventuele bijgevoegde documenten kunnen worden ook openbaar worden gemaakt. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer een besluit ter inzage wordt gelegd.

Het kan dus voorkomen dat u sommige documenten vertrouwelijk wilt laten behandelen. U kunt dit aangeven door bij het toevoegen van een bijlage het vinkje ‘Vertrouwelijk’ te selecteren.

In stap 7 ‘Verzoeken indienen – overzicht’ kunt u toelichten waarom het document vertrouwelijk is.  U wordt ook gevraagd een versie toe te voegen zonder de vertrouwelijke informatie. Het is aan u om te bepalen welke informatie u wilt afschermen.

Overheid bepaalt de vertrouwelijke behandeling van de aanvraag

De behandelaar van de aanvraag bepaalt hoe er met de vertrouwelijkheid van de aanvraag wordt omgegaan. De behandelaar geeft aan of ze uw documenten vertrouwelijk behandelen. Er wordt dan gekeken of de afgeschermde gegevens nodig zijn om de aanvraag of melding te begrijpen.

Aanvragen en meldingen indienen

Uw aanvraag indienen

Via het Omgevingsloket kunt u een vergunning aanvragen, een melding doen of informatie geven. Doet u een aanvraag voor meerdere activiteiten? Dan hoeft u niet alle activiteiten tegelijk in te dienen. Bij het indienen kunt u kiezen of u uw aanvraag definitief indient of eerst een conceptverzoek. Het Omgevingsloket bepaalt waar u uw aanvraag indient. Dit hoeft u niet zelf in te vullen. Aan het indienen van een verzoek kunnen kosten (leges) verbonden zijn. Zie Legeskosten behandelen vergunningaanvraag - link

Activiteiten selecteren

Voor u uw aanvraag indient via het Omgevingsloket kunt u kiezen welke activiteiten u wilt indienen. U hoeft niet alle activiteiten tegelijk in te dienen. Dit kunt u selecteren voor u indient. De activiteiten die u niet selecteert, kunt u later indienen. Deze kunt u terugvinden in uw project via ‘Mijn Omgevingsloket’.

Conceptverzoek of definitief indienen

Voor u uw aanvraag indient, kunt u kiezen of u de aanvraag definitief indient of dat u eerst een conceptverzoek indient:

  • Conceptverzoek: wilt u dat uw gemeente eerst controleert of uw aanvraag juist is ingevuld en volledig is? Kies dan voor ‘Conceptverzoek’.
  • Definitief indienen: heeft u alle vragen beantwoord en alle gegevens ingevuld? En wilt u dat uw aanvraag wordt beoordeeld? Kies dan voor ‘Definitief’.

 

Het Omgevingsloket bepaalt wie de aanvraag behandelt

U hoeft u niet zelf uit te zoeken wie de aanvraag volgens de wet moet behandelen.

Soms meerdere verzoeken

Het Omgevingsloket maakt soms meerdere verzoeken van uw aanvraag. Bijvoorbeeld als u een vergunning aanvraagt en een melding indient.

Verzoeken kopiëren

Als u hetzelfde verzoek meerdere keren wilt aanvragen, dan kunt u uw verzoek kopiëren. Bijvoorbeeld als u een melding moet herhalen. Dit kan nodig zijn bij bijvoorbeeld het aanvragen van vergunningen van meerdere opslagtanks.

 

Een conceptverzoek indienen

Voordat u een aanvraag of melding definitief indient via het Omgevingsloket, kunt u deze eerst als conceptverzoek indienen. De overheid die uw verzoek behandeld, controleert of uw aanvraag compleet is en of de juiste informatie is ingevuld. Zo voorkomt u onnodige vertraging van uw vergunning.

Het conceptverzoek heeft geen juridische status en is geen onderdeel van het verplichte wettelijke proces. Het verplichte wettelijke proces start pas als u de aanvraag of melding definitief indient.

Welke overheid behandelt de aanvraag?

Het Omgevingsloket bepaalt wie aanvraag of melding moet behandelen

Vraagt u een vergunning aan, doet u een melding of levert u informatie aan via het Omgevingsloket? Dan bepaalt het Omgevingsloket welke overheid uw verzoek behandelt. U hoeft dit niet zelf uit te zoeken.

Meeste verzoeken gaan naar gemeente of waterschap

Meestal behandelt de gemeente of waterschap uw aanvraag. Soms stuurt het Omgevingsloket uw aanvraag naar de provincie of naar de Rijksoverheid. U ziet in het Omgevingsloket wie uw aanvraag behandelt, voor u de aanvraag indient. Dit ziet u bij stap 7: Verzoeken indienen.

Het Omgevingsloket kan uw aanvraag ook opsturen naar een omgevingsdienst. Dit kan als bijvoorbeeld een gemeente een omgevingsdienst heeft gevraagd om aanvragen voor hen te behandelen. Dit ziet u ook in het Omgevingsloket.

Omgevingsloket maakt soms meerdere verzoeken

Het Omgevingsloket maakt soms meerdere verzoeken van uw aanvraag. Bijvoorbeeld als u een vergunning aan moet vragen en een melding moet indienen. Of als u een vergunning nodig heeft van de gemeente en van het waterschap. Het Omgevingsloket kijkt hiervoor naar de activiteiten die u heeft gekozen. U hoeft de verzoeken niet allemaal tegelijk in te dienen.

Melding doen of informatie geven

Gaat u een activiteit starten of veranderen? En moet u daarvoor een melding doen of informatie geven in het Omgevingsloket? Ook dat doet u in het Omgevingsloket.

Termijn om te melden

Dat moet in de meeste gevallen minimaal 4 weken voor de start of verandering.

Voor sommige activiteiten geldt een andere termijn. Activiteiten waarvoor een andere termijnen gelden zijn: bouwactiviteiten, milieubelastende activiteiten, lozingsactiviteiten, activiteiten in of bij waterstaatswerken in beheer van het Rijk en activiteiten rond rijkswegen en spoorwegen.

En soms hoeft u pas ná de start of de verandering van de activiteit te melden of informatie te geven. Dit ziet u in het Omgevingsloket als u uw melding doet of uw informatie geeft.


Kopiëren van oud verzoek

Moet u informatie of een melding herhalen? Dan kunt u uw oude verzoek dat in Mijn Omgevingsloket staat, kopiëren. Zo hoeft u niet opnieuw alle vragen te beantwoorden.