Handtekening legaliseren

Algemeen

Soms moet u bewijzen dat een handtekening echt van u is. Bijvoorbeeld als u een document naar het buitenland stuurt. U kunt dan uw handtekening laten legaliseren bij de gemeente waar u woont.

Hoe doet u dat?

  • Maak een afspraak bij het gemeentehuis
  • Neem het document mee, maar zet nog geen handtekening
  • U tekent pas bij de gemeente, in het bijzijn van een ambtenaar

Wanneer is legalisatie nodig?

U heeft een gelegaliseerde handtekening nodig als:

  • U een document naar het buitenland stuurt
  • U toestemming geeft, bijvoorbeeld als u garant staat voor iemand
  • U een erfenis in het buitenland regelt

Wat kost het?

  • Legaliseer uw handtekening voor € 7,05

Wat neemt u mee?

  • Een geldig identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs)
  • Uw document
  • Een bankpas of contant geld

Wat gebeurt er tijdens de afspraak?

  • U zet uw handtekening bij de ambtenaar
  • De ambtenaar controleert of uw handtekening klopt
  • Daarna ondertekent de ambtenaar een verklaring namens de burgemeester

Wanneer krijgt u het document terug?

U krijgt het gelegaliseerde document direct mee