Identiteitskaart aanvragen na diefstal of vermissing

Algemeen

Bent u uw identiteitskaart kwijt of heeft iemand uw identiteitskaart gestolen? Hiervan moet u aangifte doen. Dit kan bij de gemeente. Wij maken voor u een “Verklaring van vermissing” op. Als u direct op reis moet kunt u een noodreisdocument aanvragen.

U vraagt een identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente. U maakt hiervoor een afspraak. Na een week kunt u uw identiteitskaart zonder afspraak ophalen. Houdt er wel rekening mee dat er een week tussen moeten zitten.

Verklaring van vermissing

Het is niet verplicht om aangifte te doen bij de politie. Om een nieuwe identiteitskaart te kunnen aanvragen moet u een verklaring van vermissing afleggen bij de gemeente. Dit is nodig om misbruik van uw oude identiteitskaart tegen te gaan.

Kosten identiteitskaart

U betaalt geen extra kosten voor het opmaken van de verklaring van vermissing. U betaalt alleen de kosten voor een nieuwe identiteitskaart. Een identiteitskaart voor personen ouder dan 18 jaar is 10 jaar geldig. De kosten voor de identiteitskaart zijn € 75,80. Een identiteitskaart voor personen jonger dan 12 jaar kost € 40,90 en is 5 jaar geldig.

Spoed aanvraag

Heeft u uw identiteitskaart snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Hier betaalt u € 57,05 extra voor bovenop de normale kosten. U kunt voor de spoedaanvraag alleen telefonisch een afspraak maken. Vraagt u de identiteitskaart vóór 14:00 uur aan dan kunt u het de volgende werkdag ophalen.

Meenemen

  • Alle geldige en verlopen identiteitsbewijzen en paspoorten die u heeft;
  • Een pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden. Let op de eisen;
  • Geld of een pinpas. U betaalt het paspoort direct bij de aanvraag contant of via de pin.

Ophalen van uw identiteitskaart

Na een week kunt u uw identiteitskaart ophalen. Dit kan zonder afspraak. U moet uw oude nog geldige identiteitskaart inleveren bij het ophalen van uw nieuwe identiteitskaart.

U moet uw identiteitskaart persoonlijk ophalen binnen 3 maanden na uw aanvraag. Komt u niet binnen 3 maanden, dan komt de identiteitskaart te vervallen.

Identiteitskaart teruggevonden?

Door uzelf

Heeft u uw identiteitskaart terug gevonden nadat u aangifte heeft gedaan? Dan moet u de identiteitskaart inleveren bij de gemeente. De gemeente vernietigt de identiteitskaart om fraude en misbruik te voorkomen.

U mag uw teruggevonden identiteitskaart dus niet meer gebruiken als legitimatiebewijs. Uw identiteitskaart staat als vermist geregistreerd. Deze registratie is niet terug te draaien. 

Let op: Het gebruik van een teruggevonden identiteitskaart is strafbaar.

Door iemand anders

Heeft iemand uw identiteitskaart als gevonden voorwerp bij de gemeente ingeleverd? Dan vernietigen we de identiteitskaart en krijgt u deze niet terug. Ook als u de vermissing nog niet heeft gemeld bij de gemeente. U moet dan een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Parkeermogelijkheid

Voor uw bezoek aan het gemeentehuis kunt u hier kijken naar de verschillende parkeermogelijkheden in Dokkum.