Ver(nieuw)bouw gemeentehuis en Stadhuis Dokkum

Reden en achtergrond

In de afgelopen jaren zijn verschillende scenario’s uitgewerkt voor de huisvesting van bestuur en medewerkers van de gemeente Noardeast-Fryslân. De raad heeft ervoor gekozen om het bestuurscentrum in Dokkum te behouden en de medewerkers centraal in Dokkum te huisvesten. Hierdoor worden bestuur en medewerkers dichter bij elkaar gebracht. Het aanpassen van het gemeentehuis naar de keuze van de raad is een proces van meerdere jaren. Er moeten bouwdelen deels worden gesloopt en het monumentale deel heeft groot onderhoud en hier en daar renovatie nodig.  

Een huis voor de toekomst met ruimte voor ontmoeting en goed bestuur

De ver- en nieuwbouwwerkzaamheden bestaan uit het verduurzamen van de monumentale gebouwen aan De Zijl en de Suupmarkt en de realisatie van een nieuw gebouw aan de Koningstraat en de tussenliggende gebouwen. Hiermee ontstaat één centraal bestuurscentrum, met een ruime raadzaal, moderne vergaderfaciliteiten en een werkcafé als sociale ontmoetingsplek. Voor de gemeenteraad betekent dit niet alleen een representatieve en toegankelijke vergaderlocatie, maar ook een plek die samenwerking met inwoners en partners zichtbaar bevordert.

Impressie (schetsontwerp)

Een ontwerpteam onder leiding van INBO architecten maakte een schetsontwerp. De video biedt een korte rondleiding door het nieuwe gemeentehuis.

Impressie

Voortgang nieuwbouw en renovatie

De gemeenteraad neemt in september 2025 een besluit. Direct daarna start het ontwerpproces: van schetsontwerp naar voorlopig ontwerp tot uiteindelijk een definitief ontwerp. Na het ontwerpproces start de aanbesteding om een aannemer en installateur te selecteren. Daarna start de fase van sloop, verbouw en nieuwbouw. De bouwdelen worden naar verwachting in 2028 weer in gebruik genomen. Volg de besluitvorming van de raad

Planning

Veel gestelde vragen

Veel gestelde vragen

De ontwerpfase start in 2025. Bij het ontwerp wordt rekening gehouden met de eisen die gesteld worden aan het beschermde stadsgezicht. De direct omwonenden krijgen gelegenheid om te reageren op het voorlopige ontwerp. 

Wij streven ernaar om de sloop zo kort mogelijk te laten duren. De vraag is op dit moment ook of er sprake is van sloop of demontage (dit is op een nette manier het gebouw uit elkaar halen)). Dit wordt de komende periode duidelijk. De verwachting is dat de sloop/demontage in het stedelijke gebied zo’n drie maanden in beslag gaat nemen.

Dat weten wij op dit moment nog niet. Rond eind 2025 hebben we hier meer duidelijkheid over. Wij informeren de betrokken omwonenden hier tijdig over. Zodra de werkzaamheden zijn voltooid, kunnen de auto’s in ieder geval weer op eigen terrein staan.

Direct omwonenden worden steeds geïnformeerd als er werkzaamheden verwacht worden die voor hen gevolgen hebben.

De werkzaamheden vinden zoveel mogelijk plaats tussen de reguliere tijden die in de bouw gelden. Dat is tussen 7:00 en 17:00 uur.

Ja, een zogenaamd rapport belendingen zal opgesteld worden in het kader van dit bouwproject. Dit rapport is bedoeld om de toestand van aangrenzende panden (de belendingen) vast te leggen voordat de bouw begint. Het rapport belendingen helpt zowel de bouwondernemer als de eigenaren van de aangrenzende panden om te beschermen tegen ongewenste verrassingen.

Bij het uitwerken van de vervolgstappen worden de risico's zorgvuldig ingeschat en wordt ook rekening gehouden met de planning van andere projecten (of evenementen) in de binnenstad die van invloed kunnen zijn op dit bouwproject. Door deze aanpak kunnen potentiële problemen vroegtijdig herkend worden en maatregelen getroffen worden om vertragingen en hierdoor eventuele extra kosten te voorkomen. Bovendien zorgt deze coördinatie ervoor dat de impact op de omwonenden en het lokale verkeer tot een minimum wordt beperkt, waardoor de algehele efficiëntie en veiligheid van het bouwproject worden gewaarborgd.

Tijdens het sloop- en bouwproces kan het voorkomen dat er tijdens bepaalde fases van het bouwproces tijdelijk van de huidige breedte van de Blauwververstraat wordt afgeweken. Bijvoorbeeld, tijdens de aanvoer van grote bouwmaterialen, het plaatsen van steigers, of het uitvoeren van specifieke bouwactiviteiten. Hierdoor kan het noodzakelijk zijn om tijdelijk een deel van de straat in te nemen. We zullen ervoor zorgen dat deze tijdelijke inperkingen zo kort mogelijk duren en de gevolgen voor het dagelijkse gebruik van de straat tot een minimum beperken.

De verbouw is ingegeven door de keuze om ambtelijk te fuseren. De gemeenteraad heeft ervoor gekozen om bestuur en medewerkers centraal te huisvesten in het centrum van Dokkum. ‘Bouwdeel B’ (Koningstraat 14) is hiervoor nog ongeschikt; dat heeft te maken met de niveauverschillen (split-level) en vele verkeersruimten. Daardoor is een efficiënt gebruik niet mogelijk. Ook voldoet het gebouw niet aan de duurzaamheidseisen. Daarom moet het gebouw opnieuw gebouwd worden. Daarbij wordt ook het gekozen werkplekconcept in dit gebouw doorgevoerd.

Contact

Hebt u vragen of wilt u met iemand in contact komen over dit project? Mail dan naar huisvesting@noardeast-fryslan.nl