Reconstructie Woudweg
Algemeen
De gemeente Noardeast-Fryslân gaat de Woudweg in Dokkum veranderen in een veilige, groene en toekomstbestendige stadslaan. De nieuwe Woudweg past straks beter bij de kwaliteiten van de stad en het karakter van de wijk, met veel aandacht voor fietsers, voetgangers, klimaatbestendigheid en een prettig woonklimaat.
Achtergrond van het project
Aanleiding voor de herinrichting van de Woudweg is dat de riolering aan vervanging toe is. Het vernieuwen van de riolering is een grote operatie. Dit is vaak dé gelegenheid om ook de inrichting van een straat aan te passen aan de huidige wensen en eisen.
Bewonersavonden
In 2024 zijn twee bewonersavonden gehouden over de herinrichting van de Woudweg (23 april en 23 september 2024). Tijdens deze avonden konden bewoners wensen en zorgen meegeven over onder andere verkeersveiligheid, groen, parkeren, waterafvoer, zwerfafval en de positie van het fietspad. Deze input is gebruikt om de visie voor de Woudweg op te stellen en om verschillende ontwerpvarianten uit te werken.
Bewoners hebben nadrukkelijk meegedacht over de nieuwe Woudweg. Zij vroegen vooral aandacht voor: voldoende en goed onderhoudbaar groen, lagere rijsnelheden, de veiligheid van scholieren, een goede hemelwaterafvoer, voldoende parkeerruimte en goede toegang tot de eigen oprit. Deze punten zijn meegewogen bij het opstellen van het ontwerp en worden waar mogelijk verwerkt in de verdere uitwerking.
Hoe gaat het eruitzien?
Op basis van de plannen en de input van de bewoners hebben we een voorkeursontwerp gekozen. Dit is een laanprofiel met een breed fietspad aan de schoolzijde (noordkant), een smallere rijbaan voor auto’s en veel groen langs de weg. Parkeervakken en inritten worden zoveel mogelijk in de groenzones opgenomen, zodat het straatbeeld rustig en groen oogt.
Van 50 km/uur naar 30 km/uur
De Woudweg gaat van een 50 km/uur-weg naar een 30 km/uur-weg. Dat heeft verschillende voordelen:
- Hogere verkeersveiligheid: bij 30 km/uur is de remweg korter en neemt de kans op (ernstige) ongevallen duidelijk af, vooral voor kwetsbare weggebruikers zoals scholieren en andere fietsers.
- Een rustiger straatbeeld: een lagere snelheid past beter bij het woonkarakter van de straat en maakt in- en uitrijden van opritten veiliger.
- Minder geluid en hinder: langzamer verkeer zorgt voor minder geluid en draagt bij aan een prettigere leefomgeving.
De nieuwe inrichting – met een smallere rijbaan, duidelijke scheiding tussen auto’s, fietsers en voetgangers en meer groen – helpt om die 30 km/uur ook daadwerkelijk af te dwingen.
Planning werkzaamheden
April/mei 2026: inloopbijeenkomst
Eind april/begin mei organiseert de gemeente een inloopbijeenkomst waar bewoners het (definitieve) ontwerp kunnen bekijken en hun laatste opmerkingen en aandachtspunten kunnen meegeven.
6 mei 2026: start werkzaamheden nutsbedrijven
Op 6 mei 2026 starten de nutsbedrijven met het werk aan de ondergrondse kabels en leidingen. Deze werkzaamheden gaan buiten de gemeente om, maar sluiten wel aan op de plannen voor de nieuwe Woudweg.
Juni 2026: start reconstructie Woudweg
Vanaf juni 2026 start de gemeente met de daadwerkelijke reconstructie van de Woudweg.
Voorafgaand aan de uitvoering ontvangen bewoners nog uitgebreide informatie over de werkzaamheden, bereikbaarheid en tijdelijke verkeersmaatregelen.